Nákladní pneumatiky

Kvalitní nákladní pneumatiky jsou životně důležitou součástí všech nákladních vozidel nebo autobusů a ovlivňují ekonomický úspěch dopravních firem. Zde najdete informace o parametrech, které určují kvalitu pneumatiky a o tom, jaké značky nabízíme k prodeji. Samostatnou kapitolou je sekce značení nákladních pneumatik.

Co definuje kvalitu nákladní pneumatiky?

Existuje několik základních parametrů, které definují míru kvality nákladní pneumatiky:

  1. Kvalitní kostra je základní stavební kámen každé nákladní pneumatiky. Po dlouhá desetiletí tvořila základní kostru každé pneumatiky soustava splétaných ocelových drátů a lan, aby byla zachována maximální stabilita a pevnost konstrukce kostry. Ocelová kostra má však nepoměrně vyšší váhu, a to má vliv na rychlost opotřebení pneu, vzniká větší valivý odpor a vyšší tření. V posledních letech se ustupuje od takovéhoto množství oceli v kostrách a nahrazuje se několikanásobnými vrstvami textilních pláten, aby došlo k odlehčení konstrukce a zvýšení odolnosti směsi proti opotřebení. Vedlejším účinkem těchto úprav mohou být – a také již z praxe jsou – různá anomální opotřebení pneumatik už v jejich prvním životě a následná neschopnost protektorace.
  2. Běhounová směs je dalším určujícím parametrem. Kvalitní běhounová směs, která se skládá z mnoha prvků: těmi nejzásadnějšími jsou přírodní kaučuk, syntetický kaučuk – silika, saze. Jejich poměr určuje kvalitu a odolnost běhounu proti opotřebení. Zjednodušeně platí, že čím vyšší procento obsahu sazí ve směsi je, tím větší je otěr samotného běhounu; naopak čím vyšší procento přírodního kaučuku je ve směsi, tím odolnější se samotný běhoun stává.
  3. Dokonalý servis. Sebekvalitnější výrobek sám o sobě není zárukou finálního úspěchu, pokud nefunguje perfektní servis v průběhu životnosti výrobku. U nákladních pneumatik to platí dvojnásob. Bez pravidelného huštění pneumatik na optimálně parametrizovaný tlak, bez pravidelného otáčení pneu na disku nebo bez šetrného zacházení obsluhou nákladních vozidel při manipulaci se ani ta nejlepší nákladní pneumatika neobejde.

Naše portfolio

Nákladní pneumatiky prodávané firmou Carling od významných světových výrobců Goodyear, Dunlop, SavaMichelin, Road X a Jinyu splňují výše uvedené požadavky na nejvyšší kvalitu.

Značení nákladních pneumatik

Značky na bočnici pneumatiky pro nákladní vozidla prozradí veškeré informace o dané pneumatice. Přesně popisují rozměr pneumatiky, její konstrukci a výkonnostní limity. Značná část těchto informací je stanovena zákonem a musí splňovat mezinárodní požadavky.

Evropská legislativa

V Evropě se jedná o předpis EHK OSN č. R54 a všechny pneumatiky pro užitková vozidla provozovaná v rychlostním rozmezí 80–130 km/h jsou označeny „servisním popisem“ umístěným v blízkosti označení rozměru pneumatiky.

Značení pneumatik Goodyear

Pneumatiky Goodyear pro přívěsy vyrobené pro Evropu, Střední východ a Afriku mají na bočnici označení „FRT“. „FRT“ je zkratka pro „Free Rolling Tyre“ (pneumatika pro volné otáčení) a je právním označením podle předpisu EHK OSN č. 54, který udává, že pneumatika je speciálně navržena a určena pro vybavení náprav přívěsů a náprav motorových vozidel jiných než předních řízených náprav a všech hnacích náprav.

Proto tyto pneumatiky pro přívěsy s označením „FRT“ mohou být používány pouze na nápravách přívěsů a nesmí být instalovány na žádné jiné pozice. Společnost Goodyear nezaručuje a nenese odpovědnost za žádné případné nároky na odškodnění v souvislosti s pneumatikami FRT instalovanými v nesouladu s těmito doporučeními.

Pozice hlavních značek na pneumatikách jsou vyobrazeny

  1. Šířka pneumatiky (mm nebo palce)
  2. Poměr stran SH / SD Radiální konstrukce
  3. (R = radiální)
  4. Průměr ráfku (palce)
  5. Index nosnosti (max. zatížení na pneumatiku – jedna pneumatika)
  6. Index nosnosti (max. zatížení na pneumatiku – dvojmontáž)
  7. Symbol rychlosti
  8. Alternativní indexy nosnosti pro použití při alternativní rychlosti
  9. TWI – ukazatel opotřebení běhounu
  10. Číslo homologace EHS
  11. Kód data (týden, rok)
  12. Výrobní kód DOT
  13. Hlučnost – znamená, že pneumatika vyhovuje předpisům EHS týkajícím se hluku

Pozice značek nákladní pneumatiky

Šířka pneumatiky

Šířka pneumatiky v milimetrech měřená od bočnice k bočnici.

Šířka nákladní pneumatiky

Poměr stran

Jedná se o poměr průřezu pneumatiky k jeho šířce vyjádřený v procentech. Například profilové číslo 70 znamená, že výška pneumatiky představuje 70 % její šířky.

Poměr stran nákladní pneumatiky

Průměr kola

Průměr (výška) kola v palcích.

Průměr kola nákladní pneumatiky

Index nosnosti

Index nosnosti pneumatiky prozrazuje její maximální nosnost. Je důležité zvolit náhradní pneumatiku, která odpovídá doporučením výrobce.

Při výběru nové pneumatiky je třeba společně zvážit jmenovitou nosnost a rychlostní kategorie. Jmenovitou nosnost současné pneumatiky najdete na bočnici, hned vedle průměru.

Index nosnosti nákladní pneumatiky

Druhy nákladních pneumatik

Nákladní pneumatiky jsou dnes ve 100 % případů celoroční, protože všechny splňují minimálně označení M+S (Mud and Snow).

Většina z nich je navíc certifikována označením 3PMSF neboli symbolem vločky v hoře, což znamená, že jsou schváleny pro zimní provoz.

Existují také tzv. zimní speciály, které jsou vyžadovány pro provoz v zimním období od 1. listopadu do 31. března zejména v severských zemích a používají je také lokální dopravci v horských oblastech.

Tipy na 3 nejvíce prodávané nákladní pneumatiky

385/65R22,5 PNEU TL 164K M+S 3PMSF JINYU JY598

Nákladní pneumatika JY598

  • Definice: Návěsová pneumatika pro všestranné použití. Zvýšený zátěžový index 164K umožňuje využití této pneumatiky v těžkých terénech, offroad provozu a při běžné regionální přepravě.
  • Výhoda: Vysoká odolnost proti mechanickému poškození a běžnému opotřebení.

385/65R22,5 PNEU TL 164K M+S 3PMSF JINYU JT560

Nákladní pneumatika JT560

  • Definice: Univerzální pneumatika pro všestranné využití, jak pro přední řízené nápravy, tak pro návěsy. Stabilní čtyřdrážkový vodící dezén s vysokým kilometrovým proběhem.
  • Výhoda: Univerzální použití, jak pro řízené nápravy, tak pro návěsy.

315/60R22,5 PNEU TL 154/150L M+S 3PMSF JINYU JF518

Nákladní pneumatika JF518

  • Definice: Pneumatika určená pro dálkový provoz s inovativním dezénem JF518 umožňující vyšší stabilitu a kilometrový náběh.
  • Výhoda: Výhodná cena v poměru cena/výkon oproti konkurence.

Zelená protektorace

Rozdělení pneumatik podle typu použití

Pneumatiky lze také rozdělit do několika kategorií podle provozních podmínek, ve kterých budou používány.

Každý typ se chová odlišně na různých druzích povrchů a při různých klimatických podmínkách.

Dálniční/dálkové pneumatiky

Jsou určené pro dlouhé nepřetržité jízdy na asfaltových dálnicích tak, aby optimalizovali výkon a úsporu paliva.

Díky hladkému vzoru dezénu minimalizují opotřebení a snižují valivý odpor, což je klíčové pro efektivní provoz při vysokých rychlostech. Spolehlivě odvádějí vodu a snižují riziko aquaplaningu

Tyto pneumatiky jsou schopny odolat vysokým teplotám, které vznikají při dlouhodobém kontaktu s horkým asfaltem, a poskytují stabilní výkon po celou dobu jízdy.

Dálkové pneumatiky, které jsou kompromisem mezi dálničními a regionálními variantami, se ukazují jako ideální volba pro nákladní vozidla, jež překonávají dlouhé vzdálenosti, ať už mezi městy nebo státy.

Pevná struktura pneumatik zajišťuje spolehlivost i při vyšších rychlostech, což ocení zejména transportní společnosti, které hledají efektivitu a spolehlivost na dlouhých tratích.

BODOS a.s.

Regionální pneumatiky

Pneumatiky regionálního typu jsou určeny pro vozidla, která jezdí na různých typech cest, včetně dálnic, městských i meziměstských silnic.

Regionální pneumatiky jsou robustnější než dálniční pneumatiky a jejich dezény odolají různým typům opotřebení, které mohou nastat při častém zrychlování, brzdění a zatáčení.

Poskytují dobrý výkon ve proměnlivých podmínkách na středně dlouhé vzdálenosti.

Městské pneumatiky

Městské pneumatiky jsou speciálně navrženy pro náročné podmínky městského provozu, kde dochází k častému zastavování a rozjíždění.

Mají silnější bočnice, které lépe zvládnou jízdu přes překážky a jsou odolnější proti případným nárazům do obrubníků.

Dezén pneumatik je navržen pro jízdu na krátké vzdálenosti, takže mají skvělé brzdné vlastnosti a odolnost proti rychlému opotřebení.

Smíšené pneumatiky

Smíšené pneumatiky jsou ideální volbou pro vozidla, která pracují jak na silnicích, tak v mírně náročných terénech, jako jsou staveniště. Tyto pneumatiky vynikají robustní konstrukcí a zesílenou kostrou.

Jsou odolnější proti proražení a disponují výraznějším vzorem běhounu, jež zajistí adekvátní trakci na jakémkoliv nerovném povrchu.

Terénní pneumatiky

Tento druh pneumatik je určen pro těžké až extrémní off-road podmínky. Najdou uplatnění na staveništích, při práci v lomech a na podobných místech, kde je bláto, štěrk a velké nerovnosti.

Terénní pneu mají extra silný dezén s hlubokými drážkami pro dosažení maximální trakce.

Jejich předností je dlouhá životnost, neboť se vyrábějí z odolných materiálů, které si poradí s četnými nárazy.