Kvalitní nákladní pneumatiky jsou životně důležitou součástí všech nákladních vozidel nebo autobusů a ovlivňují ekonomický úspěch dopravních firem. Zde najdete informace o parametrech, které určují kvalitu pneumatiky a o tom, jaké značky nabízíme k prodeji. Samostatnou kapitolou je sekce značení nákladních pneumatik.
Existuje několik základních parametrů, které definují míru kvality nákladní pneumatiky:
Nákladní pneumatiky prodávané firmou Carling od významných světových výrobců Goodyear, Dunlop, Sava, Michelin, Road X a Jinyu splňují výše uvedené požadavky na nejvyšší kvalitu.
Značky na bočnici pneumatiky pro nákladní vozidla prozradí veškeré informace o dané pneumatice. Přesně popisují rozměr pneumatiky, její konstrukci a výkonnostní limity. Značná část těchto informací je stanovena zákonem a musí splňovat mezinárodní požadavky.
V Evropě se jedná o předpis EHK OSN č. R54 a všechny pneumatiky pro užitková vozidla provozovaná v rychlostním rozmezí 80–130 km/h jsou označeny „servisním popisem“ umístěným v blízkosti označení rozměru pneumatiky.
Pneumatiky Goodyear pro přívěsy vyrobené pro Evropu, Střední východ a Afriku mají na bočnici označení „FRT“. „FRT“ je zkratka pro „Free Rolling Tyre“ (pneumatika pro volné otáčení) a je právním označením podle předpisu EHK OSN č. 54, který udává, že pneumatika je speciálně navržena a určena pro vybavení náprav přívěsů a náprav motorových vozidel jiných než předních řízených náprav a všech hnacích náprav.
Proto tyto pneumatiky pro přívěsy s označením „FRT“ mohou být používány pouze na nápravách přívěsů a nesmí být instalovány na žádné jiné pozice. Společnost Goodyear nezaručuje a nenese odpovědnost za žádné případné nároky na odškodnění v souvislosti s pneumatikami FRT instalovanými v nesouladu s těmito doporučeními.
Šířka pneumatiky v milimetrech měřená od bočnice k bočnici.
Jedná se o poměr průřezu pneumatiky k jeho šířce vyjádřený v procentech. Například profilové číslo 70 znamená, že výška pneumatiky představuje 70 % její šířky.
Průměr (výška) kola v palcích.
Index nosnosti pneumatiky prozrazuje její maximální nosnost. Je důležité zvolit náhradní pneumatiku, která odpovídá doporučením výrobce.
Při výběru nové pneumatiky je třeba společně zvážit jmenovitou nosnost a rychlostní kategorie. Jmenovitou nosnost současné pneumatiky najdete na bočnici, hned vedle průměru.
Nákladní pneumatiky jsou dnes ve 100 % případů celoroční, protože všechny splňují minimálně označení M+S (Mud and Snow).
Většina z nich je navíc certifikována označením 3PMSF neboli symbolem vločky v hoře, což znamená, že jsou schváleny pro zimní provoz.
Existují také tzv. zimní speciály, které jsou vyžadovány pro provoz v zimním období od 1. listopadu do 31. března zejména v severských zemích a používají je také lokální dopravci v horských oblastech.
385/65R22,5 PNEU TL 164K M+S 3PMSF JINYU JT560
315/60R22,5 PNEU TL 154/150L M+S 3PMSF JINYU JF518
Pneumatiky lze také rozdělit do několika kategorií podle provozních podmínek, ve kterých budou používány.
Každý typ se chová odlišně na různých druzích povrchů a při různých klimatických podmínkách.
Jsou určené pro dlouhé nepřetržité jízdy na asfaltových dálnicích tak, aby optimalizovali výkon a úsporu paliva.
Díky hladkému vzoru dezénu minimalizují opotřebení a snižují valivý odpor, což je klíčové pro efektivní provoz při vysokých rychlostech. Spolehlivě odvádějí vodu a snižují riziko aquaplaningu
Tyto pneumatiky jsou schopny odolat vysokým teplotám, které vznikají při dlouhodobém kontaktu s horkým asfaltem, a poskytují stabilní výkon po celou dobu jízdy.
Dálkové pneumatiky, které jsou kompromisem mezi dálničními a regionálními variantami, se ukazují jako ideální volba pro nákladní vozidla, jež překonávají dlouhé vzdálenosti, ať už mezi městy nebo státy.
Pevná struktura pneumatik zajišťuje spolehlivost i při vyšších rychlostech, což ocení zejména transportní společnosti, které hledají efektivitu a spolehlivost na dlouhých tratích.
Pneumatiky regionálního typu jsou určeny pro vozidla, která jezdí na různých typech cest, včetně dálnic, městských i meziměstských silnic.
Regionální pneumatiky jsou robustnější než dálniční pneumatiky a jejich dezény odolají různým typům opotřebení, které mohou nastat při častém zrychlování, brzdění a zatáčení.
Poskytují dobrý výkon ve proměnlivých podmínkách na středně dlouhé vzdálenosti.
Městské pneumatiky jsou speciálně navrženy pro náročné podmínky městského provozu, kde dochází k častému zastavování a rozjíždění.
Mají silnější bočnice, které lépe zvládnou jízdu přes překážky a jsou odolnější proti případným nárazům do obrubníků.
Dezén pneumatik je navržen pro jízdu na krátké vzdálenosti, takže mají skvělé brzdné vlastnosti a odolnost proti rychlému opotřebení.
Smíšené pneumatiky jsou ideální volbou pro vozidla, která pracují jak na silnicích, tak v mírně náročných terénech, jako jsou staveniště. Tyto pneumatiky vynikají robustní konstrukcí a zesílenou kostrou.
Jsou odolnější proti proražení a disponují výraznějším vzorem běhounu, jež zajistí adekvátní trakci na jakémkoliv nerovném povrchu.
Tento druh pneumatik je určen pro těžké až extrémní off-road podmínky. Najdou uplatnění na staveništích, při práci v lomech a na podobných místech, kde je bláto, štěrk a velké nerovnosti.
Terénní pneu mají extra silný dezén s hlubokými drážkami pro dosažení maximální trakce.
Jejich předností je dlouhá životnost, neboť se vyrábějí z odolných materiálů, které si poradí s četnými nárazy.