Protektorovací linka

Zde se dozvíte o detailech našeho procesu protektorování za studena a tom, jaké podmínky musí pneumatika pro protektoraci splňovat, proč je základem kvalitní kostra pneumatiky a jak vypadá naše protektorovací linka v Brně. Pro větší přehled a orientaci vám přiblížíme informace o námi prověřených protektorovacích materiálech a vlivu protektorování na životní prostředí.

Proces protektorování

  • Kontrola a posouzení vhodných koster na protektorování je pro zajištění kvality a spolehlivosti konečného produktu důležitá.
  • Následně předlisovaný běhoun s konečným dezénem je aplikován na připravenou kostru.
  • Vulkanizací v autoklávu při teplotě 110 °C po dobu přibližně tři hodiny dojde ke spojení sestavy.

Výhodou tohoto postupu je rychlejší obnovení protektorovaných koster a také nabízí možnost změny.

Kompletní výpis technologického procesu protektorování

Technologický proces protektorování

   Vstupní kontrola. Probíhá na specializovaném strojním vybavení a zkušenosti technika jsou při posuzování vhodnosti pláště k protektorování základní podmínkou kvality výroby.

    •    Laserová zkouška na Sherographu, ke zjištění skrytých vad
    •    Tlaková zkouška
    •   Kontrola průpichu

  Drásání. Spočívá v rovnoměrném odstranění původního běhounu a finální zdrsnění povrchu pláště je nezbytné pro perfektní přilnutí nového dezénu.

  Drobné opravy. Po odstranění původního běhounu je provedena důkladná inspekce a nezbytné opravy drobných poškození.

  Penetrace. Technik nanese na připravený plášť vrstvu vulkanizačního roztoku (cementu) pro lepší přilnutí navalovaného běhounu.

  Drobné opravy. Vybroušené plošky z drobných úprav jsou opraveny ruční spojkou.

  Navalení běhounu. Technik na navalovacím stroji nanese na plášť extrudovanou spojovací pryž. Na tuto spojku přidělá „navalením“ nový běhoun, a to buď z pásu nebo kroužku

  Vložení protektoru do obalu (envelop)

  Vulkanizace. Proces vulkanizace probíhá v autoklávu řízeném počítačem, kde při přesně stanovené teplotě, času a tlaku dojde ke spojení pláště a běhounu. Více o procesu a co je vulkanizace najdete zde.

  Výstupní kontrola. Proces protektorování je dokončen výstupní kontrolou a označením nového protektoru dle zákonných podmínek.

Za jakých podmínek lze pneumatiku protektorovat?

Pneumatika musí být již od počátku koncipována pro protektorování.

  • Pneumatika by měla být profesionálně a pravidelně udržována po dobu provozu, aby protektorování přineslo výhody uživatelům.
  • Pro protektorování jsou vhodné pneumatiky s dostatečně robustními kostrami.

Základem je kvalitní kostra

Jako dlouholetý výrobce protektorů víme, že pro výrobu kvalitního protektoru je nutné používat kvalitní kostry. Výrobci nových nákladních pneumatik v rámci úsporných opatření vyvolaných tlakem na cenu řeší novou konstrukci koster tím, že původní kovovou kostru vyrobenou z kvalitních ocelových lan ve velké míře nahrazují překládáním jednotlivých vrstev speciální tkaniny, aby tak došlo k odlehčení koster a úsporám ve výrobním procesu.

Na trhu se dají čím dál méně často koupit vhodné kostry pro protektorování, což svědčí o tom, že se trh vrací zpět k léta prověřenému protektorování.

Naše protektorovací linka

Naše moderní protektorovací výroba pracuje v souběhu s inovativními technologiemi UniCircle a Ringtread. Dodávky skladových dezénů a rozměrů zvládneme již do dvou pracovních dnů.

Prověřené značky protektorovacích materiálů

Za roky úspěšné praxe se nám osvědčilo provádět postup protektorování za využití technologií RingTread a UniCircle.

Marangoni

Marangoni má patent na vlastní vyvinutou technologii RingTread, kterou se v Evropě vyrábí přes více než 25 % protektorovaných pneumatik. Díky této technologii aspirují v současné době na pozici hl. dodavatele „kroužků“ neboli prstenců.

NextTread

NextTread je odnož a název programu v rámci činnosti světově proslulého výrobce pneumatik Goodyear, který se zaměřuje na nabídku kvalitního protektorování pro velkou škálu na trhu dostupných pneumatik. Program zahrnuje efektivní řešení studeného protektorování pod názvy UniCircle, UniWing a UniTac. Pro úplnost informací je třeba dodat, že technologie je převzatá od Marangoni.

Koncern Goodyear Dunlop zvyšuje odolnost proti poškození technologií ECD (Enhanced Carcass Durability ~ zvýšená odolnost kostry).

Vulkanizace pneumatik

Vulkanizace pneumatik je chemický proces, při kterém se kaučuk ve směsi pneumatiky zahřívá s přísadami, jako je síra, s cílem vytvořit pevnější a odolnější strukturu materiálu.

Tento proces zlepšuje fyzikální a mechanické vlastnosti pneumatik, jako jsou pružnost, odolnost proti opotřebení a schopnost udržet tvar při různých provozních teplotách a vnitřním tlaku. Vulkanizace je důležitou součástí výroby pneumatik, bez ní by dnešní pneumatiky nebyly ani zdaleka tak odolné a bezpečné.

Proces vulkanizace pneumatik

Proces vulkanizace pneumatik zahrnuje několik důležitých kroků.

  • Začíná přípravou kaučukové směsi a jejím tvarováním do podoby budoucí pneumatiky.
  • Následuje fáze vulkanizace, kdy se pneumatika vloží do formy a vystaví se vysokému tlaku a teplotě. Tím dojde ke spojení jednotlivých vrstev a k vytvoření konečného tvaru pneumatiky s potřebnými vlastnostmi.

Proces vulkanizace se provádí odlišně u nových pneumatik a u starších pneumatik při protektorování, kdy se aplikuje nový běhoun na stávající kostru pneumatiky.

6 výhody vulkanizace?

Proces vulkanizace pneu má pozitivní vliv na jejich vlastnosti. Mezi nejdůležitější přednosti patří:

  • Vyšší odolnost – Běhouny jsou odolnější proti opotřebení, trhlinám a chemikáliím.
  • Vyšší pružnost – Pneumatiky se lépe přizpůsobí různým povrchům a teplotním podmínkám. Navíc se po deformaci zvládnou snadněji vrátit se do původního stavu.
  • Vylepšené jízdní vlastnosti – Zlepšená přilnavost k vozovce, což zvyšuje bezpečnost jízdy. Vozidlo má lepší ovladatelnost a kratší brzdnou dráhu.
  • Delší životnost – Díky menšímu opotřebení vydrží pneumatiky sloužit delší dobu.
  • Snížení nákladů – Delší životnost a lepší palivová účinnost znamená úsporu peněz.
  • Ekologický přínos – Vulkanizace pneumatik pomáhá snížit množství odpadů a energie při výrobě nových pneumatik.

Jak protektorováním pneumatiky ovlivňujeme životní prostředí?

Protektorování je rozhodně nejekologičtější způsob recyklace pneumatiky. Důvodů, proč ojeté pneumatiky protektorovat, je hned několik.

  • Zaplatíte nejnižší možnou cenu za spolehlivý a prověřený produkt, prodloužíte životnost koster pneumatik a oddálíte jejich likvidaci.
  • Při protektoraci se využívá výrazně menší množství přírodních zdrojů a energie, vzniká podstatně méně emisí uhlíku a navíc se recykluje několik miliónů pneumatik ročně.
  • Protektorací lze ušetřit průměrně 30 l ropy a 15 kg dalších přídavných materiálů na jednu pneumatiku. Máme v tomto směru v Evropě co zlepšovat – vždyť v používání protektorovaných pneumaik zatím starý kontinent zaostává za USA přibližně o 15 až 20 %.

Všechny ojeté pneumatiky, které projdou přes naši společnost, jsou nejdříve odborně zkontrolovány a roztřízeny – na protektorovatelné a neprotektorovatelné.

První skupinu umíme ihned zpracovat a druhá skupina je následně využívána nejčastěji jako palivo cementáren, dále pak na kaučukovou drť určenou k dalšímu zpracování, jako stavební či sportovní podklady a jiné… Můžeme s čistým svědomím tvrdit, že žádná ojetá pneumatika, která je naší společností zpětně odebrána, neskončí na skládce odpadu.

Protektory mohou snížit také ekologickou stopu

Díky recyklaci předcházíme budoucímu nedostatku surovin a zajišťujeme efektivní využití klíčových zdrojů. Protektorováním jsou opotřebené pneumatiky uchráněny před tím, aby se staly odpadem.