Není žádným tajemstvím, že pohonné hmoty jsou největším nákladem dopravních společností. U mnoha operátorů tvoří minimálně 1/3 celkových nákladů.
Ptáte se, jak snížit spotřebu paliva a tím i náklady na váš vozový park? Máme pro vás několik tipů, které vám pomohou k efektivnějším výsledkům.
Věděli jste, že samotná jízda spotřebuje pouze polovinu veškerého paliva? O zbytek se postará dalších 11 faktorů, jimiž jsou:
Ze studií vyplývá, že nejlepší řidiči jsou obvykle až o 20 % úspornější oproti těm průměrným. Ovlivňuje to řada činností, které jsou zcela v jejich rukou. Z toho důvodu byste měli investovat do vzdělání a rozvoje vašich zaměstnanců, kteří si tak osvojí správné řidičské návyky a ušetří vám tím peníze za spotřebu paliva (a mnohdy i za servisní služby). Kvalifikovaní a motivovaní řidiči jsou zkrátka produktivnější, efektivnější a jezdí bezpečněji.
To, zda řidič jezdí rychle, prudce brzdí, nechává stát vozidlo na volnoběh či nezvládne správně odhadnout situaci na vozovce dokáže silně ovlivnit, jaká bude výsledná spotřeba pohonných hmot.
Přitom stačí dodržet několik pravidel, které ušetří vaši peněženku.
Při své jízdě by měl řidič skenovat situaci na silnici, což mu pomůže uvědomit si potenciální nebezpečí a včas zakročit. Tím se vyhne prudkému brzdění.
Pokud má řidič přehled o dění na vozovce, může předvídat, jaké překážky před ním stojí. Díky tomu využije brzdění motorem. To znamená, že využije odpor motoru ke zpomalení vozidla, který je plynulý a šetří palivo.
I když občas může rovinka bez překážek lákat ke zrychlení, raději pusťte nohu z pedálu. Rychlost je jedním z největších faktorů nízké spotřeby paliva a je z velké části výsledkem právě návyků řidiče. Je tedy na místě své zaměstnance pravidelně pobízet ke klidnějšímu a rozvážnějšímu řízení.
Aby bylo možné jezdit plynule, je nutné mít správně nastavené sedadlo. To umožní řidiči pohodlně dosáhnout na pedály. Pokud sedačka není nastavená správně, může dojít k nekoordinovanému přidávání na plyn, což může vést až ke ztrátě kontroly nad řízením, znepříjemnit cestu cestujícím nebo je dokonce ohrozit. Obzvlášť, pokud ve vozidle někdo stojí nebo se pohybuje.
Řidič by neměl zbytečně přetáčet motor a netisknout plynový pedál více, než je nutné, aby se vozidlo rozjelo. Určitě jsou vhodné pomalé a plynulé rozjezdy, které ušetří i spotřebu paliva.
Dalo by se říci, že synonymum pro volnoběh je plýtvání pohonných hmot. Když můžete, vyhněte se nečinnosti za volantem. Jedna minuta volnoběhu spálí přibližně tolik paliva jako nastartování motoru.
Pokud musíte vyřídit více vykládek nebo zastávek, udělejte je nejlépe najednou. Naplánujte si trasu tak, aby byla co nejefektivnější. Většina moderních aplikací GPS (jako Waze nebo Google Maps) dokáží najít nejrychlejší trasu, která nemusí být nutně nejkratší. To vám pomůže vyhnout se plýtvání paliva na zastávkách a při rozjezdech.
Možná jste si všimli, že když se plně nesoustředíte na svou rychlost, neustále zvyšujete a snižujete rychlost jízdy. Proto, pokud to trasa umožňuje, využívejte tempomat. Ten vám pomůže udržet konzistentní rychlost a jízda bude díky němu plynulejší a stabilnější. I to vám pomůže značně snížit náklady na spotřebu.
I na správné používání převodových stupňů by měl být řidič upozorněn. Pro co nejúspornější jízdu doporučujeme zařadit na nejvyšší možný převodový stupeň.
Při údržbě vozidla byste měli věnovat pozornost správnému seřízení pneumatik. Ty musí směřovat rovně, aby byla jízda s co nejmenším odporem. Nesprávné nastavení může vést při otáčení k drhnutí, což zvyšuje spotřebu paliva až o 16 % a zároveň krátí životnost pneumatik až o 20 %.
Vyhnout se tomu dá servisní kontrolou a správným seřízením. To je naše specializace a v rámci našich pneuservisů vám s tím umíme pomoci.
Aerodynamika je dalším faktorem s velkým vlivem na spotřebu paliva nákladních a autobusových vozidel. Čím rychleji jedete, tím vyšší může být odpor větru. Například jízda o rychlosti 90 km/h spotřebuje zhruba polovinu paliva, které otáčí kola, jen tlačením proti vzduchu. Při 105 km/h jsou to téměř dvě třetiny.
Jakékoliv aerodynamické opatření vozu tedy může pomoci k úspoře paliva. Výkon může být ovlivněn vším od vnějších doplňků po zrcátka a přední spoilery, ale nejdůležitější jsou:
Při výběru nového vozidla nebo dodatečných úpravách tedy věnujte pozornost i tomuto.
Seřízení kol není jedinou položkou údržby vozidla, která ovlivňuje spotřebu paliva. Řadí se sem také:
Veškeré servisní služby zapisujte a veďte si přehlednou evidenci. Tím docílíte pravidelné údržby a zamezíte vyšší spotřebě paliva.
Velký vliv na spotřebu paliva mohou mít také pneumatiky vyrobené speciálně pro autobusy či nákladní vozidla. Dnes je k dispozici široká škála nových pneumatik a protektorovaných pneumatik s nízkým valivým odporem, které vám pomohou ušetřit palivo.
Valivý odpor je síla potřebná k odvalování pneumatiky pod zatížením. Může ovlivnit celkovou spotřebu paliva o 9 až 13 %, což je při dnešních cenách pohonných hmot velmi důležité.
Pořiďte si kvalitní pneumatiky. Nejlépe takové, které mají nízký valivý odpor, což jsou pneumatiky navržené tak, aby minimalizovaly tření s vozovkou. Tyto pneumatiky mají speciální směs, design a vzorek, které snižují odpor a zlepšují účinnost.
Věnujte pozornost i údržbě pneumatik. Před jízdou by mělo vždy dojít ke kontrole tlaku.
Pokud budou pneumatiky podhuštěné, jízda bude pocitově měkčí, v zatáčkách bude docházet k deformacím a brzdná dráha se na mokré vozovce prodlouží až o 15 %. Výsledkem bude kromě nebezpečné jízdy i značně zvýšená spotřeba paliva (až o 0,2% na každé 1 psi nižší) a navíc se rychleji opotřebí pneumatiky. Proto pravidelně kontrolujte a upravujte tlak.
Při plánování cesty s nákladem z bodu A do bodu B se snažte vyvarovat jízdě naprázdno. Maximalizujte možnost nakládky na zastávkách po cestě a efektivně spravujte trasu. Tím můžete využít o 20-30 % více kapacity svého řidiče a ušetřit tak na spotřebě paliva.
Pomoct vám s tím mohou dispečerské softwary, které vám navíc dokážou pomoci určit čas, kdy je na cestě nejmenší provoz, pomohou vám zautomatizovat klíčová rozhodnutí na základě skutečných jízdních dat a vykreslit nejlepší trasu během několika sekund.
Díky plánování trasy také můžete zjistit, která čerpací stanice nabízí nejvýhodnější ceny za palivo a tím ušetřit další náklady.
Existují výzkumy, které dokazují, že při využití klimatizace při jízdě cca 100 km/h je spotřeba paliva vyšší až o 6 %. Avšak stále je zapotřebí dbát na zdraví a pohodlí řidiče. Proto doporučujeme klimatizaci zapínat, ale v režimu Auto, který dokáže sám regulovat vnitřní teplotu.
Podle průzkumu organizace motoristů ADAC se zapnutou klimatizací ve městě vzrostou náklady na pohonné hmoty až o 20 %. Pokud necháte klimatizaci spuštěnou při volnoběhu, je možný vzrůst nákladů až o 70 %.
Plný nákladní vůz spálí více paliva než prázdný vůz. V kanadském výzkumu vyšlo najevo, že náklaďák, který sníží svou hmotnost o 50 kg ušetří až 480 dolarů na palivu při ujetí 200 000 km.
Proto minimalizujte vše, co není nezbytné pro převoz. Pokud dokážete sem tam ubrat aspoň 20 kg z vaší celkové hmotnosti, bude se to pomalu sčítat.
Studie AFDC z roku 2015 zjistila, že těžká nákladní vozidla spálí 0,04 až 0,08 galonu za hodinu při spuštěném topení. Nejedná se velký výdaj, proto se určitě nevyhýbejte topení v kabině, ale je to jedno z dalších hledisek, které mohou mít vliv na spotřebu paliva. A proto, že se jedná na seznamu priorit o nejméně důležitou položku, dáváme tento bod na konec našeho seznamu.
Stále se jedná o faktor, který má především během chladných zimních nocí dopad na kvalitu řidiče kamionu, což je nutné také zohlednit.
K lepší organizaci jízd a implementaci změn ze seznamu výše je vhodné využití softwaru, který vám pomůže se správou vašeho vozového parku. S jeho pomocí dokážete snížit náklady, zvýšit produktivitu a efektivitu vašeho podnikání. Při správné volbě programu budete mít k dispozici:
Doufáme, že jsme vás naším článkem dokázali inspirovat a pomohli vám přijít na důvody zvýšené spotřeby paliva ve vašem vozovém parku. V případě, že byste pro nás měli ještě další možné tipy, nám je neváhejte napsat.