Marže dopravců působících v nákladní přepravě bývá poměrně nízká. Je proto potřeba už s předstihem zohlednit v obchodním plánu veškeré reálné i potenciální náklady. Výše těchto nákladů je ovlivněna celou řadou faktorů. Jsou to především:
Pořizovací cena vozidla představuje jeden ze základních prvků cenotvorby. Pořídit si vozidlo může dopravce různými způsoby; nejčastěji se jedná o koupi za vlastní prostředky, finanční či operativní leasing.
V případě koupě vozidla z vlastních zdrojů je zapotřebí stanovit jeho celkový nájezd. Ten je důležitý ke zjištění návratnosti investice.
Při pořízení vozidla formou finančního leasingu je potřeba zahrnout do kalkulace leasingové splátky a akontaci. Významnou roli hraje také to, zdali bude vozidla provozováno i po skončení leasingu, a pokud ano, jak dlouho.
Princip fungování finančního leasingu spočívá v tom, že leasingová společnost nejprve zakoupí požadovanou věc za klienta, a jakmile klient splatí částku v dohodnuté výši, přechází daná věc do jeho vlastnictví. Veškeré náklady spojené s údržbou věci však hradí klient po celou dobu, i před nabytím věci.
Na rozdíl od finančního leasingu společnost věc za klienta nekupuje, ale pouze mu ji propůjčuje. Jedná se tedy v podstatě o pronájem, kdy dopravce každý měsíc odvádí společnosti určitou částku. Ta je navýšena o poplatky za servis, který leasingová společnost poskytuje. Ve svém vlastním zájmu by se však měl dopravce předem informovat, co vše daný servis zahrnuje a v jakém rozsahu.
Neméně důležitou součástí kalkulace ceny nákladní dopravy jsou položky související s pojištěním a daněmi.
Z hlediska pojištění řadíme mezi ty nejhlavnější položky následující:
Co se daní týče, je třeba mít na paměti daň silniční.
Další důležitou položkou v celkových nákladech dopravce je mýtné, tedy poplatek, který se vybírá za použití určité cesty, silnice, dálnice, tunelu nebo mostu.
Povinnost hradit mýto se u nás vztahuje na provozovatele a řidiče vozidel nad 3,5 tuny – typicky na kamiony, autobusy, ale i těžší karavany.
Mzdové náklady tvoří jednu z nejvýraznějších složek nákladů každého zaměstnavatele. V tomto případě jsou součástí mzdových nákladů zejména:
Vedle mzdových nákladů tvoří významnou položku kalkulace přirozeně také pohonné hmoty. Jejich spotřeba se přitom odvíjí od celé řady faktorů, jako jsou:
Kromě pohonných hmot je potřeba započítat také ceny provozních kapalin, olejů a Ad Blue.
Dopravce by ve své kalkulaci rozhodně měl zohlednit náklady na opravu a údržbu vozidla a vytvořit si jisté rezervy. Náklady související s opravami a udržováním vozidla lze rozdělit na:
Náklady na opravu a údržbu jsou v počátku samozřejmě nižší a zvyšují se se stoupajícím stářím vozidla.
Vedle nákladů na opravy a údržbu je třeba započítat také náklady na energie a přímý materiál. Typickou položkou řazenou do přímého materiálu jsou pneumatiky. Na jejich spotřebu a výši nákladů mají značný vliv zejména:
Velice příznivě se do celkové kalkulace nákladů pro dopravce promítá používání protektorů, resp. protektorování nákladních pneumatik. Protektory přinášejí celou řadu výhod:
Do celkové kalkulace samozřejmě může vstupovat i spousta dalších, ať už více či méně častých, nákladů. Jednat se může kupříkladu o následující:
Chcete-li dosáhnout slušné výše zisku, cenovou kalkulaci rozhodně nepodceňujte.